Pomůcky

šablona persony, data o uživatelích, ilustrační fotky

Čas

45 minut na 1 personu

Lidé

2−4 kolegové

Náročnost

2 − záleží na míře zpracování a na počtu person

Použijte, když...

  • potřebujete identifikovat typické uživatele
  • chystáte návrh nové služby
  • chcete sdílet informace o uživatelích v celém týmu

Nehodí se, když…

  • nemáte o uživatelích dostatek informací (zkuste nejprve rozhovory)

Postup

  1. Ujasněte si, za jakým účelem persony vytváříte.
  2. Získejte data o uživatelích – jsou to spíše studenti, nebo maminky na mateřské dovolené? Co je spojuje a jaké mají potřeby?
  3. Vytvořte takové persony, které budou zastupovat skupiny typických uživatelů.
  4. U každé persony vytyčte její cíl nebo motto. To by mělo shrnovat vztah uživatele ke službě.
  5. Personu pojmenujte a vyberte fotografii, případně ji nakreslete.
  6. Zaměřujte se na detaily − co má modelový uživatel rád, co je pro něj specifické − to vše může hrát roli v plánování služby.
  7. Persony vám pomohou podívat se na službu očima konkrétního typu uživatelů. Plánujete-li ve službě změny, vždy se ptejte, co by na to řekla vaše persona.

Nezapomeňte, že…

  • počet person vždy záleží na konkrétním kontextu, proto se nesnažte stanovovat počet person dříve, než poznáte terén
  • byste měli vycházet z dat a další personu přidat, pokud narazíte na významné odlišnosti v chování nebo potřebách

Zjistěte více

Nástroje

Ve fázi analýzy můžete použít i tyto metody...

Když chcete využít data o uživatelích a rozšířit persony

Stáhněte si knihu Design služeb v knihovnách

Najdete v ní dopodrobna popsané všechny případové studie a nejen to.

Stáhněte si knihu  

Pořiďte si sadu karet s designovými metodami

Budete mít vždy po ruce nápovědu, jak postupovat
a jaké pomůcky přichystat.

Pořiďte si sadu karet