Pomůcky

tužka a papír, standardizovaný formulář

Čas

1 hodina na 1 pozorování

Lidé

2−10 uživatelů

Náročnost

2 – záleží na typu pozorování

Použijte, když...

  • zavádíte do provozu novou službu a potřebujete vědět, jestli uživatelům vyhovuje
  • víte o tom, že u vás existuje problém, ale nevíte přesně kde a v čem
  • si potřebujete ověřit, zda všechno funguje tak, jak má

Nehodí se, když…

  • chcete znát příčiny špatného zážitku se službou (na ně se uživatelů raději zeptejte v kontextovém rozhovoru)

Postup

  1. Promyslete účel pozorování a rozhodněte se, zda je vhodné, aby lidé věděli, že je pozorujete.
  2. Pokud je to možné, předem si definujte, co budete pozorovat, a vytvořte si standardizovaný formulář na míru typu pozorování nebo si připravte sešit, kam budete zapisovat své poznámky.
  3. Vydejte se do terénu. Sledujte i ty nejmenší detaily. Pozorně vše zapisujte do formuláře nebo zápisníku.
  4. Po skončení analyzujte výsledky a pozorování podle potřeby opakujte. 

Nezapomeňte, že…

  • pozorování vám ukáže, kde je problém, ale neřekne vám, proč to tak je
  • pozorování může být přímé i nepřímé – můžete například sledovat záznamy nějaké činnosti na videu nebo si zaznamenávat činnost uživatele při průchodu online službou
  • čím více jako výzkumník vstupujete do terénu, tím více ovlivňujete chování ostatních i výsledky svého pozorování

Zjistěte více

Ve fázi poznávání můžete použít i tyto metody...

Když potřebujete mnoho názorů v krátkém čase

Když potřebujete rychlou zpětnou vazbu

Stáhněte si knihu Design služeb v knihovnách

Najdete v ní dopodrobna popsané všechny případové studie a nejen to.

Stáhněte si knihu  

Pořiďte si sadu karet s designovými metodami

Budete mít vždy po ruce nápovědu, jak postupovat
a jaké pomůcky přichystat.

Pořiďte si sadu karet