SWOT analýza
SWOT Analysis
Ujasněte si své silné (Strengths) a slabé (Weaknesses) stránky, zmapujte příležitosti (Opportunities) a rizika (Threats).
Pomůcky
šablona pro SWOT analýzu, fixyČas
15−60 minutLidé
2−4 kolegovéNáročnost
2 − podrobné podklady vám vše usnadníPoužijte, když...
- potřebujete rychlou techniku pro zhodnocení aktuálního stavu existujícího projektu
- formulujete strategii vaší služby či produktu do budoucna
- v týmu zjišťujete dosavadní úspěchy a neúspěchy projektu
Nehodí se, když…
- kladete větší důraz na potřeby uživatelů než na pohled zevnitř
- nemůžete do techniky zapojit většinu lidí z týmu
Postup
- Zaměřte se na vaši instituci. Sestavte tým, který bude na analýze pracovat a seskupte co největší množství důležitých dat.
- Najděte své přednosti (S). Mezi silné stránky můžete zařadit dobře nastavené procesy, silný tým, dobrý název, finanční toky a další.
- Slabá místa (W) může představovat špatná komunikace v rámci organizace, nedostatek financí, neatraktivní umístění.
- Zaměřte se na okolí. Hledejte příležitosti (O) – nedostatečně uspokojená poptávka po službách, malá konkurence, silní partneři, demografické trendy.
- Hrozbou (T) pro vás mohou být měnící se legislativa, technologické trendy nebo cenová politika konkurence.
- Diskutujte o výsledcích, zbavte se slabých stránek, připravte se na případné hrozby, podpořte silné stránky a využijte příležitostí.
Nezapomeňte, že…
- máte-li velký tým, rozdělte jej nejprve do menších skupin a dejte pozor, aby hlas dostal opravdu každý
- SWOT analýzu můžete začít třeba brainstormingem
- podklady pro SWOT získáte například výzkumem od stolu, dotazníkem nebo rozhovory s uživateli
Nástroje
- šablona v češtině ke stažení