
A/B testování
A/B Testing
A/B testování pomáhá ve chvíli, kdy stojíte před rozhodnutím, jakou podobu výsledné služby uvedete do provozu. Volbu vhodnější varianty přitom přenecháte přímo uživatelům.
Pomůcky
A návrh a B návrhČas
přibližně 24 hodinLidé
min. 50 uživatelůNáročnost
2 − podle nástroje, který využijetePoužijte, když...
- vybíráte mezi dvěma návrhy
- chcete zjistit, zda nová verze je lepší než původní
- znáte cíle, které mají návrhy plnit
Nehodí se, když…
- máte jen jednu variantu (zvolte raději uživatelské testování)
- máte mnoho možných variant
- nedokážete říci, kdo bude budoucí uživatel
Postup
- Navrhněte dvě nové podoby služby, nebo testujte stávající a novou. Zkoumání můžete podrobit například také webové stránky instituce nebo informační leták.
- Testování by mělo probíhat s uživateli, kteří budou produkt či službu reálně využívat. Jejich výběr a oslovení nenechávejte na poslední chvíli.
- Rozdělte uživatele na poloviny. Jedna skupina dostává návrh A, druhá návrh B.
- Síla A/B testování je v kvantitě. Pro testování webových stránek nebo aplikací určitě využijte nástroje, které vám usnadní následnou analýzu.
- Zadejte oběma skupinám stejný úkol nebo si vytyčte otázky a hypotézy pro testování − například kolik testovaných dokončí objednávku vaší služby nebo produktu.
- V případě zadaného úkolu sledujte, jak při plnění úkolu postupují, a následně vyberte variantu, která byla pro uživatele jednodušší.
- Vyhodnoťte své otázky a hypotézy.
- Úspěšnější variantu nasaďte do ostrého provozu.
Nezapomeňte, že…
- testovat můžete i více variant než dvě
- pro komplikovanější testování několika variant se hodí také conjoint analýza
- se vyplatí sledovat nejen výsledky, ale také jejich statistickou průkaznost
Zjistěte více
- článek Controlled Experiments on the Web od Rona Kohavi z Microsoftu je plný příkladů i praktických tipů
- blog Ondřeje Ilinčeva s tipy na testování a zvyšování konverze na webu
Nástroje
- Unbounce.com se hodí pro testování vaší landing page
- Google Analytics Experiments
- Usability Hub