
Empatická mapa
Empathy Mapping
Empatická mapa vám pomůže zjistit, co si uživatelé o problému myslí, jak se v souvislosti s ním cítí, co o něm říkají a jak se v souvislosti s tím chovají.
Pomůcky
šablona empatické mapy, data o uživatelích, fixy, post-ityČas
1−2 hodinyLidé
3−4 kolegovéNáročnost
1 − nenáročná a zábavná technikaPoužijte, když...
- chcete uspořádat data z uživatelského výzkumu
- srovnáváte jednotlivé persony z hlediska vztahu ke službě
- připravujete podklady pro další analýzu (například value proposition canvas)
Nehodí se, když…
- nemáte dostatek dat a poznatků o uživatelích
- nemáte definované typy uživatelů (nejprve si vyzkoušejte persony)
Postup
- Seznamte se s informacemi, které máte o určité skupině uživatelů (personě). Mohou to být přepisy rozhovorů, zápisky z pozorování, statistiky o jejich chování.
- Pro každou personu připravte plátno: rozdělte flipchart na 4 kvadranty a pojmenujte je: říká, dělá, myslí, cítí. V tomto pořadí s kvadranty následně pracujte.
- Existují i varianty mapy, které se zaměřují na to, co o službě uživatel slyší a jak ji vidí. Možná budou pro vaši službu vhodnější.
- Zamyslete se nad potřebami uživatelů a vypište je po stranách mapy.
- Pomocí post-itů uspořádejte své poznatky na plátno.
- O empatických mapách poté v týmu diskutujte − zaměřte se na to, jak se liší zážitky jednotlivých person.
- Data můžete využít pro další techniky (například už zmíněná value proposition canvas).
Nezapomeňte, že…
- když se chcete vyhnout vzájemnému ovlivňování, vyvarujte se v průběhu umisťování post-itů diskuzím, dominantní člen týmu by totiž mohl změnit názory ostatních
- je důležité určit časový rámec pro umisťování post-itů
- je-li v týmu více lidí, mohou skupinky pracovat současně na mapách pro jednotlivé persony, po chvíli se vystřídají a doplní ostatní mapy
Zjistěte více
- podrobnější návod najdete na Innovation Games
- podívejte se, jak empatické mapy využívají v IBM
Nástroje
- Realtimeboard.com
- šablona v češtině ke stažení