
Focus group
Focus group
Víc hlav, víc ví. Využijte skupinové dynamiky při focus group a získejte zpětnou vazbu a názory od více lidí zároveň. Díky debatě mezi uživateli se mohou navíc ukázat hlubší příčiny problémů nebo naopak úspěchů, o kterých jste vůbec netušili.
Pomůcky
tužka a papír, diktafon, videokamera, scénáře, zasedací místnost, občerstveníČas
1−2 hodinyLidé
8−12 uživatelůNáročnost
3 – zachování kontinuity debaty, kontrola skupinové dynamiky a schopnost improvizovatPoužijte, když...
- zjišťujete názory na jakoukoliv službu či problém v knihovně
- potřebujete rozšířit a ověřit informace, které vám vyplynuly například z dotazníku
- chcete otestovat koncept nové služby nebo zkusit navrhnout s uživateli nové řešení designového problému
Nehodí se, když…
- potřebujete reprezentativní názor co největšího počtu uživatelů (k tomu se hodí dotazník)
- potřebujete zjistit názory mnoha cílových skupin
Postup
- Připravte si výzkumné otázky a scénář.
- Promyslete, jak by měla být složená skupina, se kterou chcete vést rozhovor formou focus group – může ji tvořit 8 až 12 lidí.
- Zajistěte prostory, technické vybavení a občerstvení. Domluvte termín a pozvěte uživatele.
- Zajistěte, aby se všichni cítili dobře a měli možnost reagovat na každou otázku. Dejte účastníkům prostor ke vzájemné diskuzi.
- Průběh focus group můžete zaznamenávat na diktafon, fotoaparát nebo videokameru.
- Záznam z focus group pečlivě zanalyzujte, hodně vám pomůže i přepis diskuze.
Nezapomeňte, že…
- vyšší skupinovou dynamiku vám zajistí homogenní složení skupiny
- je potřeba dávat pozor, zda v diskuzi mají všichni stejný prostor se vyjádřit
- lze uspořádat i na dálku online, v tom případě jsou ale lepší dva moderátoři
Zjistěte více
- kniha Focus Groups od George Kamberelise je vyčerpávajícím zdrojem k metodologii
- heslo o focus group na knihovnické wiki
- článek G. R. Waldena Informing Library Research with Focus Groups o technikách využitelných pro focus group v knihovnách